Deze thema's komen 24 november aan bod

De Nationale Schoolleiders Top 2018 start op 24 november om 10.30 uur (inloop vanaf 09.30 uur) en duurt tot 15.30 uur. 

THEMA 1 | Leiding geven aan verandering

De continu veranderende samenleving vraagt om veranderingsbereidheid, juist binnen het onderwijs. Wij onderwijzen en begeleiden de burger van de toekomst. Dit eist een continue aangepaste blik van jou als schoolleider en je medewerkers. Alert zijn en wendbaar blijven. Actief inhaken op trends en ontwikkelingen, om zo ‘Een leven lang leren’ voor iedereen binnen je organisatie te garanderen. Kortom, innovatief leiderschap. Maar wat houdt vernieuwend leiderschap voor jou, je medewerkers en je school in?
Innoveren is een continu proces. Innovatief leiderschap gaat niet gepaard met een standaard plan van aanpak. Het betekent dat je telkens op ontdekkingstocht gaat. Nieuwe paden bewandelt, zonder de eindbestemming te weten. Dit is complex, brengt chaos en ook onzekerheid.

Hoe ga jij om met innovatief leiderschap? Is dit voor jou een ver-van-mijn-bed-show of voelt het natuurlijk? Deel ervaringen, uitdagingen en oplossingen met collega’s. Leer van elkaar en waag waar mogelijk samen de sprong in het diepe.

THEMA 2 | Leiding geven aan de lerende organisatie

Focus op de lerende organisatie, leercultuur, de schoolleider als veranderkundige, de professionele cultuur… Hoe kunnen we van en met elkaar leren van succesvolle stappen die nodig zijn in elke (grote) verandering in organisaties?
Leren draait, vrij naar Darwin, om het vermogen je aan te passen aan verandering. De school helpt het kind in die ontwikkeling en geeft het zoveel mogelijk vaardigheden mee. Zoals de samenleving continu verandert, zo moet ook het onderwijs zich telkens opnieuw uitvinden en zich aanpassen aan wat de maatschappij vraagt van zijn toekomstige burgers... ‘Een leven lang leren’ geldt evengoed voor de leerkracht, de schoolleider en de bestuurder…

Vandaar dat we naar onszelf moeten leren kijken. De kwaliteit hooghouden, elkaar durven aanspreken en ons in een gezamenlijke inspanning proberen te verbeteren. Een schoolleider zorgt ervoor dat alle teamleden op hun waarde worden aangesproken. Dat ze hun aandeel kunnen leveren aan de kwaliteit van jullie onderwijs. In deze professionele setting wordt de rol van de schoolleider uitgebreid met die van een veranderkundige. Iemand die los van alle interventies op team- en individueel niveau het geheel proces overziet. En weet waar de cruciale punten zijn in het proces om tot langdurige succesvolle ontwikkeling te komen.

Het leiden van verandering is een doorlopende balanceer-act tussen mensenwerk, coaching en motivering, en tegelijk de doelen zien te behalen die de organisatie zich stelt. Het is één van de boeiende aspecten van het vak van schoolleider. Deel je ervaringen en leer van die van de andere deelnemers.

THEMA 3 | Leiding geven aan mensen in een professionele omgeving

Focus op sociaal kapitaal, diversiteit in je team, binden van personeel, mensen blijven boeien. Hoe geef je leiding in tijden van uitval, verloop en tekorten. (Team)cultuur, het zit soms in de voegen... Doen we de invloed van de schoolleider dan tekort of kan hij haarscheurtjes in het voegwerk herstellen? Hoe (ver)bind je de mensen? Hoe houd je ze geboeid, positief en actief betrokken en hoe blijf je gaan voor de gemeenschappelijke taak? Welke middelen staan de schoolleider ter beschikking om de vereiste teamgeest te smeden? Hoe ga je om met verschillen van inzicht en aanpak? En wat is er nodig om van die diversiteit een kracht te maken?
De schoolleider is misschien wel in de eerste plaats een manager van professionals. De goede schoolleider kent zijn of haar mensen, weet ieders krachten op waarde te schatten en aan te wenden tot versterking van de hele school. Hij weet alle betrokkenen te (ver)binden aan de gemeenschappelijke waarden van de school. Dit zit in de bejegening van leerlingen en hun ouders, maar ook van de organisatie en de samenleving waarvan de school een vitaal onderdeel uitmaakt.

In een professionele schoolorganisatie ontwikkelen niet alleen leerlingen zich, maar ook leerkrachten, schoolleiders en bestuurders. De kwaliteit van je school wordt bepaald door je medewerkers, álle medewerkers. En door een open cultuur waarin iedereen continu werkt aan verbetering door van en met elkaar te leren. Hoe kun je jouw medewerkers de juiste ondersteuning bieden? Hoe zorg je enerzijds voor een duidelijke visie en voldoende structuur, en bied je de medewerkers tegelijkertijd voldoende ruimte voor zelfontplooiing?

Op deze schoolleiders-top leren we van elkaars valkuilen en successen. In de uitwisseling van ervaringen maak je elkaar wijzer.

Thema 1

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Vivamus tempor massa non mi dictum hendrerit. Vestibulum in nisi risus. Fusce tristique sapien quis euismod rutrum. Fusce sed velit vitae libero interdum facilisis a in est. Nulla quis laoreet mi. Fusce eu fermentum risus. Maecenas hendrerit risus consectetur erat tempus, ac lobortis diam tempor.

Thema 2

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Vivamus tempor massa non mi dictum hendrerit. Vestibulum in nisi risus. Fusce tristique sapien quis euismod rutrum. Fusce sed velit vitae libero interdum facilisis a in est. Nulla quis laoreet mi. Fusce eu fermentum risus. Maecenas hendrerit risus consectetur erat tempus, ac lobortis diam tempor.

Thema 3

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Vivamus tempor massa non mi dictum hendrerit. Vestibulum in nisi risus. Fusce tristique sapien quis euismod rutrum. Fusce sed velit vitae libero interdum facilisis a in est. Nulla quis laoreet mi. Fusce eu fermentum risus. Maecenas hendrerit risus consectetur erat tempus, ac lobortis diam tempor.

Schrijf je in!

Met onderstaand formulier kun je je aanmelden. Aan deelname zijn geen kosten verbonden.






Partners

De Nationale Schoolleiders Top PO wordt georganiseerd in samenwerking met NL2025, ministerie van OCW, AVS, PO-Raad,
Schoolleidersregister PO en CNV Schoolleiders.