Testimonials

Schoolleider Ineke Dammers van Kentalis Prof. Huizingschool in Enschede

‘De tafelgesprekken met leidinggevenden uit het bedrijfsleven en de topsport waren mooi in balans en ik vond de inhoud veel boeiender dan ik vooraf dacht. Ik was aangenaam verrast, ook door het gelijke niveau van het gesprek en de overeenkomsten. Overal staat het weleens op springen en dan moet je als leidinggevende doorpakken en lef tonen. Dat ondernemende leiderschap, dat spreekt me erg aan. Ik kom zelf uit een ondernemersgezin en vind het er in het onderwijs nog weleens traag aan toe gaan. “Kom op zeg, moeten we hier nu wéér over vergaderen?’, denk ik weleens. De top motiveerde en inspireerde mij om het ondernemende in mij ook te laten zien in het onderwijs. Na de top heb ik geld bijeengesprokkeld bij lokale ondernemers om eindelijk het kunstgrasveld voor onze leerlingen aan te kunnen leggen dat we wilden. Mensen moeten eigenaarschap nemen voor problemen, dat heb ik in de praktijk toegepast bij mezelf. Komend jaar ga ik weer, ik heb het al in mijn agenda gezet.’

 

Jacques van den Broek, CEO Randstad. Hij deelde tijdens de NST van vorig jaar met schoolleiders zijn ervaringen met leiderschap. Is als aanjager via NL2025 op persoonlijke titel betrokken bij het bedenken van succesvolle en verfrissende initiatieven in het Nederlandse onderwijs

‘Mensen uit de kunst en cultuur, het bedrijfsleven, de wetenschap zitten samen met onderwijsmensen om tafel en wisselen hun kennis en ervaringen uit. Ik heb meerdere tafelsessies gedaan en dan gaat het over: “Waar loop je tegenaan? Wat is je droom?” Dat soort vragen komt er aan de orde. Na afloop raakt iedereen ook echt in gesprek met elkaar, worden er afspraken gemaakt voor bezoeken over en weer. De waarde van de Nationale Schoolleiders Top zie ik er ook in om vanuit mijn eigen bedrijfsmatige ervaring anderen te leren  hoe je een goed netwerk rondom je school opbouwt. Ja, de top is op een zaterdag dus het is belangrijk dat je er lol in hebt en dat er een goed programma wordt aangeboden. Dat is zo en het is ook een goede investering in jezelf. In het onderwijs wordt niet zoveel gedaan aan coaching en het krijgen van feedback. De rijkheid van zo’n dag zijn de enorme verschillen tussen mensen en sectoren en die zitten allemaal met elkaar aan tafel. Een topdag.’

‘Ik kan me voorstellen dat de schoolleiders die niet zo goed in hun vel zitten, gedoe hebben met hun stichtingsbestuur of waar het om wat voor reden dan ook niet lekker loopt op school, niet komen naar de top. Toch zou ik zeggen: “Kom vooral wel!”  Want de gelegenheid is heel geschikt om op een gemakkelijke, laagdrempelige manier mee te denken met de schoolleider over lastige situaties, vanuit verschillende velden.’

‘Er gebeurt van alles aan die tafel. Je roept iets interessants, er ontstaat dynamiek. Actieve coaching ontbreekt vaak in het onderwijs. Iemand uit de tent lokken en tijd inruimen voor discussie. Dat klinkt misschien als zonde van de tijd, maar dat is het niet. Wat ook belangrijk is, is om gesprekken te organiseren die ergens over gaan. ‘Great conversations’, noemen we dat bij Randstad, zoals: wat is de leraar van de toekomst? Het is in ieder vak noodzakelijk om een gesprek te voeren dat verder gaat dan de waan van de dag.’

Anita Nijland, schoolleider van de Eerste Deventer Montessorischool Van Lith

‘Netwerken”, dacht ik toen ik de uitnodiging kreeg, “hoe spannend is dat?” Ik ging er met enige scepsis heen, baalde dat het op een zaterdag viel. Om de tafel zaten leidinggevenden uit het bedrijfsleven, cultuur en uit de topsport. De kracht van ontmoetingen heb ik leren kennen nadat ik naar de NST ben geweest vorig jaar. Ik zie er nu pas echt de waarde van in, ga sparren met mensen die ik nog niet goed ken. Ik durf nu anderen naar onze school te halen en aan hen te laten zien hoe wij het doen en om advies te vragen. Ik heb Rinda den Besten van de PO-Raad uitgenodigd om eens langs te komen. Zoiets zou ik eerder niet gedaan hebben. Op mensen afstappen en iets regelen, dat is voor mij het concrete resultaat. Maar het is meer dan dat: nadenken over thema’s als het onderwijs van nu, me laten triggeren door de onderwerpen die de sprekers opwerpen, is ook de opbrengst van de top. Het deed me goed dat Sander Dekker er vorig jaar bij was, het is goed om af en toe je baas te zien en te merken dat hij het belangrijk vindt om er bij te zijn.’